زندگی بخشی به درختان خشک و جان دادن به روح شهر در کردستان
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها: مجسمهسازی، پیکرتراشی و ساخت سردیس و تندیس هنری زیبا با قدمتی طولانی است.
هنرمندان این عرصه با سختی و مشقت فراوان از سنگ و چوب و هر چیز سختی نرم و لطیفترین صورتها را خلق میکنند و در جان بی روح این اجسام روحی جانبخش میدمند و آثاری خلق میکنند که صدها سال جان دارد و هنرشان جزو ماندگارترینها است.
البته که کردستان هم سر آمد تمام هنرها و روح همه زیباییها است و وقتی حرف از برترین و بهترینهای هر هنر و فرهنگی در میان باشد، کردستان نگین درخشان خواهد بود.
در واقع هر پیکره ساخته شده که روح خلاقیت در او دمیده شده باشد، تندیسی زیبا و ماندگار است که خالق آن یک ایده ناب و یک دست توانمند را دارا است.
وقتی در شهر سنندج قدم بزنید در اکثر خیابانها با تندیسهایی روبهرو میشوید که زیبایی خاص و حیرت انگیزشان شما را به وجد میآورد، تندیسهایی که علاوه بر زیبایی نمادی از تاریخ و فرهنگ و گذشتهای فاخر است یا چهره مردان و زنان کوشای این شهر.
«تیمور ایوبی» مجسمه ساز و پیکر تراش سنندجی که اکنون در دهه ۴۰ زندگی خود ایستاده و با ۳۰ سال اندوخته و تلاشی که برای ماندگاری هنر خود داشته مینگرد.
با ایشان که خالق مجسمه معروف پاکبان شهرداری، است و به جان خشکیده درختان سیرت زیبایی میبخشد گفتگو کردیم که در ادامه خواننده آن خواهید بود.
استقبال از آثار هنری در نمایشگاهها مشوقم در استمرار کار هنری شد
ایوبی در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: فعالیت هنری خود را از ۱۰ سالگی شروع کردم و وقتی در نمایشگاهها آثار من مورد استقبال قرار میگرفت همین منجر به مشوقی برای من شد.
وی عنوان کرد: همواره در دوره تحصیل مشقهایم را با تصویرسازی و نقاشی انجام میدادم که همین باعث شد معلمهایم مرا تشویق کنند و این تعریف و تمجید از جانب آنها باعث شد که به سمت هنر سوق داده شوم و انگیزهای برای من باشد.
پیکرتراش سنندجی اذعان کرد: مدرسه و خانواده نقش مهمی در بحث تربیت دارند و انگیزه بخشی آنها نتیجه خوبی هم به بار می آورد.
در دوره کرونا پرستارها با دل و جان خدمت کردند و خیلی از آنها جان خود را برای حفاظت از مردم اهدا کردند، که جای تقدیر داشت و من در همان دوره یک پیکره از یک پرستار با قلب خالی که بیانگر فداکاری آنها بود درست کردم و مورد توجه قرار گفت.
ایوبی اظهار کرد: در طول سالهای فعالیت خود، کارهای حجمی، مجسمه و پیکرههای زیادی در سنندج انجام دادم و از دیدن همه آثارم به وجد میآیم.
وی افزود: مجسمه پاکبان شهرداری سنندج، و مجسمه پرستار با قلب خالی بیمارستان کوثر سنندج از آثار حائز اهمیت من است.
این هنرمند سنندجی خاطرنشان کرد: در دوره کرونا پرستارها با دل و جان خدمت کردند و خیلی از آنها جان خود را برای حفاظت از مردم اهدا کردند، که جای تقدیر داشت و من در همان دوره یک پیکره از یک پرستار با قلب خالی که بیانگر فداکاری آنها بود درست کردم و مورد توجه قرار گفت.
ایوبی یادآور شد: از دیگر کارهای من که مورد استقبال قرار گرفت هم جان بخشی دوباره به درختان خشک خیابانهای شهر بود که در این میان پیکره خانم مستوره اردلان از اولین تاریخ نگاران زن جهان بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
خلق آثار هنری از درختان خشک نتایج فاخری بدنبال دارد
وی ادامه داد: اینکه به جای قطع درختان خشک از دل آنها آثاری زیبا را خلق میکنند و پیکرههای ماندگاری را میسازند یک کار ارزشمند و خوب بود که نتایج فاخری را خلق کرد.
ایوبی عنوان کرد: از آنجا که سنندج شهر خلاق موسیقی است، آثار زیادی هم در این حوزه خلق کردم و دیگر اقدامات من ساخت سردیس و مجسمه شعرا و ادبای بزرگ سنندج همچون استاد عباس کمندی، علی اصغر کردستانی، خلیفه میرزا آقا و سایر بزرگان است که قرار است در پارک مشاهیر سنندج در ماههای آینده جانمایی شوند.
هنرمند پیکر تراش کرد عنوان کرد: بیشتر کارهای من مردم پسند است و کارهای هنری و طراحی که انجام دادم را مردم دوست داشتند خصوصاً که وقتی در مورد سردیسهای سطح شهر کودکان از والدین خود میپرسند برایم خوشایند است.
ایوبی اظهار کرد: ناشناس ماندن بزرگان تاریخ شهر برایم ناراحت کننده است که با قرار گرفتن سردیس و پیکرهها در سطح شهر حس کنجکاوی کودکان برانگیخته شده و در مورد آنها میپرسند که من آنرا دوست دارم و به نظر باعث شناساندن ادبا و فرهیختگان تاریخ به نسل جوان میشود.
وی گفت: آرزوی من این است که مردم در آرامش باشند و شهر من در زیبایی و خوشی نهفته باشد.