یزد از لحاظ وضعیت ایمنی راهها در وضعیت مناسبی قرار دارد
به گزارش خبرنگار مهر، محمد رستگاری روز یکشنبه در آستانه روز ملی حمل و نقل، در نشست خبری به تشریح وظایف و فعالیتهای این مجموعه پرداخت و اظهار کرد: جادهها به مثابه یک موجود زنده نیازمند مراقبت و نگهداری مستمر هستند و با حفظ و مدیریت بیش از هشت هزار کیلومتر از راههای استان، خدماترسانی شبانهروزی یک ضروری است.
رستگاری با اشاره به برنامههای راهداری تابستانی و زمستانی، خاطرنشان کرد: با توجه به بارشهای اخیر و یخبندان در برخی نقاط استان، اقدامات لازم برای ایمنی راهها بهطور کامل در حال انجام است.
وی اظهار کرد: خدمات پیمانی راهداری متناسب با بودجههای ملی و استانی، از طریق قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی صورت میگیرد.
به گفته او، در حال حاضر حجم پروژههای ریالی فعال در این حوزه بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان شامل ۶۵۰ طرح است که نشاندهنده جهش قابل توجهی در بخش اعتبارات طی سالهای اخیر است.
رستگاری با اظهار خرسندی از کاهش ضریب تلفات جادهای در استان طی سه سال گذشته تصریح کرد: صرفنظر از دو حادثه اخیر اتوبوس در استان که ناشی از نقص فنی خودرو و خطای انسانی بود، یزد از لحاظ وضعیت ایمنی راهها در وضعیت مناسبی قرار دارد.
وی اقدامات دیگری نظیر افزایش طول خطکشی جادهها از ۶۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ به ۶۸۰۰ کیلومتر در سال گذشته را از عوامل مؤثر در کاهش تلفات برشمرد و افزود: برنامهریزی برای خطکشی ۱۲ هزار کیلومتر از راههای استان در سال جاری نیز در حال انجام است.
رستگاری همچنین به افزایش مصرف آسفالت اشاره کرد و گفت: تناژ اجرایی آسفالت از ۱۲ هزار تن در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ هزار تن در سال گذشته رسیده و در هشت ماهه امسال نیز ۲۶۳ هزار تن آسفالت اجرا شده است.
وی با بیان اینکه اولویت امسال استان، پوشش آسفالت محورهای اصلی از جمله کریدور ترانزیتی تهران – بندرعباس است، تاکید کرد: جلب رضایت مردم از شبکه جادهای همواره در اولویت بوده است.
مدیرکل راهداری استان یزد به کاهش نقاط حادثهخیز در استان اشاره و اظهار کرد: از ۱۴ نقطه پرحادثه شناساییشده در سال ۱۴۰۱، رفع خطر تمامی آنها تا یک ماه آینده در دستور کار است.
او همچنین از تلاش برای بهبود روشنایی راهها خبر داد و افزود: پنج پروژه تأمین روشنایی نقطهای در شبکه راههای استان طی امسال اجرا شده است.
وی در زمینه حمل و نقل جادهای بیان کرد: سالانه ۴۰ میلیون تن بار از مبدأ استان حمل میشود و به دلیل معدنی و ترانزیتی بودن استان، نظارت و کنترل فعالیتها به طور جدی اجرا میشود.
رستگاری به نقص ناوگان حمل مسافر در یزد اشاره و اضافه کرد: هرچند ناپایداری اقتصاد حمل مسافر از دلایل اصلی این مشکل است، تلاش کردیم تا سال آینده ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان استان افزوده شود.
وی در پایان به چالشهای ناشی از فعالیتهای معدنی و فشار بر زیر ساختهای جادهای استان اشاره کرد و خواستار اقدام معادن به نصب سامانههای کنترل هوشمند تناژ بار کامیونها شد.